Zrozeni k běhu... (a zjevně i k psaní)

úterý 23. září 2014

Konečně je to tu. Literární dílo o běhání, které budu jen a jen chválit.

Dana Orálka představovat určitě nemusím. Tak alespoň něco málo o knížce, kterou sepsal spolu s Lubošem Brabcem. Jmenuje se Můj dlouhý běh a už pár týdnů si ji můžete objednat tady.

Dan byl a stále je synonymem českého vytrvalostního běhu. V poslední době mu tvrdě šlape na paty Radek Brunner a někdy šlape na paty Dan Radkovi. Přesto je to pořád on, kdo se vám nejspíš vybaví jako první, když se řekne české ultra. Ten, který zaběhne trať o polovinu rychleji než vy, a pak stráví v cíli dlouhé hodiny focením ostatních doběhnuvších. Ten s dlouhýma nohama a culíkem. Ten, co má nepředstavitelnou výdrž. Ten, co konečně napsal knížku.
A co přináší? Lehce přes dvě stě stran čtení, které mě přibilo a nepustilo navzdory řvoucím dětem a spánkovému deficitu. Včera odpoledne přišla, dneska dopoledne jsem ji dočetla. A - páni! 

Knížka je psaná lehkou rukou, čtivě, vtipně a zajímavě. Začíná uprostřed Sparthatlonu, vrací se do dětství a k začátkům organizovaného sportování. Vzal jsem do ruky kouli a dohodil ji v podstatě tam, kam z té výšky spadla. Při dálce jsem měl problém trefit prkno a doskočit vůbec do písku. Prvním pokusem ve výšce jsem pro změnu dopadl na hliníkovou tyč a ohnul ji. Bolela mě z toho záda, navíc mi trenér naznačil, že ani tady nemám budoucnost. Tak na mě zbylo běhání. (s. 19-20) Podobný nadhled a lehká sebeironie se vznáší nad celou knihou. Dan nemá problém přiznat, že některé věci mu nešly, že někde selhal, že se něco nepovedlo. Předběhlo mě dalších sedm běžců a v té chvíli jako by se ve mně něco zlomilo. Všechno mi začalo být jedno. Po zbytek trasy jsem se hodlal jenom bavit. A tak jsem se smál, na ovce, na vojáky u trati, na diváky, připadal jsem si jako magor. (s. 177) Rekapituluje svou běžeckou kariéru bez klišé a daří se mu téměř nemožné. Píše o běhání jinak než všichni ostatní.
Zrod talentu desítky a jeho transformace v krále ultramaratonů se neodehrály ze dne na den. Dočteme se o tréninku, o cestě vzhůru, o změnách, které přinesla do běhání sametová revoluce i o zdravotních problémech a o tom, jak chutná běžecké vyhoření. Při popisech závodů se neopakuje "Jurekův" muster - běžím-mám krizi-překonávám krizi-vítězím. Každý z vybraných závodů je jiný a něčím výjimečný. Víc se dozvíme vedle zmiňovaného Sparthatlonu o - s Danovým jménem často spojovaném - pořádně vypečeném Badwateru, který v jeho podání zní docela snesitelně. Celá jedna kapitola je věnovaná ultra v mexických Měděných kaňonech, proslavených McDougallovým Born to Run. A je rozhodně zajímavé číst, že realita je na hony vzdálená stránkám bestselleru.  
Dan i z knihy vychází stejně, jako působí ve skutečnosti - skromně a normálně v tom nejlepším slova smyslu. Přestože je ve vytrvalostním běhu fenomén, vypadá to, jako by si to ani neuvědomoval - nebo si to spíš uvědomovat nechtěl.

Tak teď jen nezbývá než doufat, že se najde překladatel do katalánštiny, protože: Kiliane, takhle se na lopatu sedá!

17 komentářů:

  1. Naprosto s tebou souhlasím. Skvělá knížka o skvělém běžci a jeho životě :-) Byl jsem na autogramiádě a křtu knihy v Brně. Atmosféra byla skvělá stejně jako kniha :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. O tý pražský jsem se dozvěděla až den poté :-/ Jinak bych se - na mou duši, na psí uši - navzdory neukočírovatelnosti smečky vykopala! Takže závidím :-)

      Vymazat
  2. Včera jsem knížku čekala ve schránce a ještě nepřišla :-( Takže jestli dojde dnes (a to doufám), mám o večerní program postaráno....
    Marcela

    OdpovědětVymazat
  3. A už jsi s touhle recenzí i na facebooku, takže si tam můžeš klidně založit profil :) Mry

    OdpovědětVymazat
  4. Zrovna dnes mi přišla. Dočtu Chrissie a hned se do ní dám. V té pevné vazbě vypadá úžasně. Moc pěkně jsi jí popsala.

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj Jíťo, dobrý "srovnání" s Kilianem:-)...obě knizky se mi moc libily a zdanlive jiné, obě maji neco spolecnyho: Psal je chytrej, skromnej chlap a je v nich autentickej prožitek. ..timhle mne tedy Kilian nesmirne překvapil. Zdanlive jiné, obě se mi libily:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Lidu, tak na Kiliana jsem byla zlá (svůj dojem tu mám někde popsaný). Suma sumárum mi jeho kniha přišla literárně strašně slabá, nemluvě o tom, že mi prostě přijde v pětadvaceti sakra brzy sepisovat paměti. Plus mu tu jeho pseudofilosofování a rádobyoduvšenění nežeru. (Přičemž se to vůbec nevylučuje s tím, že je to skromnej kluk a sakra dobrej běžec, jen pro mě prostě není žádný spisovatel.)

      Vymazat
  6. :) no knihu mam v seznamu svych darku.. nejen pro sebe, ale i blizke.. Bohuzel pondelni akce z duvodu prace nevysla, mrzi me to o to vic..
    Je to hezky udelany, a myslim si, ze Lubos pojal Danum zivotni pribeh moc hezky.. Diky! 12:)

    OdpovědětVymazat
  7. Moc pěkná knížka. Psaná s pokorou a bez patosu. Jaký rozdíl proti Karnazesovi. Přečetl jsem jedním dechem. Jen na rozdíl od Tebe si myslím, že je té Jurekově hodně podobná. Ne stylem, ale vztahem ke sportu a k filosofii "ultrabláznů".
    Jen manželku jsem naštval, chtěla mi to koupit k narozeninám.
    Pěkný den, Radomír

    OdpovědětVymazat
  8. Ja vubec Dana se Scottem neporovnavala, jen - co si vzpominam (a to pry mozna i spatne, cemuz bych se nedivila) - je Scottuv popis zavodu podstatne fadnejsi a jede podle stale stejneho vzorce. To, ze jsou oba velike osobnosti, to je naprosto neoddiskutovatelbe a s tim, co jsi napsal, se plne ztotoznuju.

    OdpovědětVymazat
  9. ...tak konečně u tebe někdo "prošel" :-))) Dan je sympaťák, je fajn když má člověk šanci takové lidi potkat na závodech ... tedy alespoň na startu :-) ...pěkný je i jeho "učinkování" v dokumentu "Run free - Poselství bílého koně" ... též doporučuji shlédnout, ...a co se týče knížky - už se těším na Vánoce :-)
    R.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A přitom je tak snadné mě potěšit! :-) Těš se, máš na co ;-)

      Vymazat

Omlouvám se za kontrolu, ale nějak se mi nepříjemně rozmnožil spam. Díky!