Zaplať, negře!

čtvrtek 24. dubna 2014

Kolik jsme ochotní zaplatit za startovné? A kolik platíme?

Nedávno se v jednom z komentářů na Honzově blogu objevil odkaz na promo video 4Trails. Líbilo se mi natolik, že jsem si kromě ústřední písně, složené zjevně závodu na míru, vyhledala i oficiální webový stránky. Pročetla jsem si kudy se který den běží, trochu se zasnila, a pak se podívala na výši startovnýho. Jsem dost bídný počtář, a jakmile jde o přepočítávání cizí měny z hlavy, ještě horší, takže jsem chvíli nevěřícně zírala na kalkulačku, která mi vypočetla, že tenhle závod vyjde na (tuším) zhruba deset a půl tisíce korun.
Páni.
Už vidím, jak doma hlásím, ze letos žádný moře, hezky ty prachy uvalíme na to, abych mohla čtyři dny běhat po horách. Chachá. Možná to jednou - jen pro ten výraz, který by se stoprocentně na tváři mého muže objevil - zkusím.
Na druhou stranu, zajistit něco podobnýho nebude žádná legrace, a protože zaměstnaná mysl nemá prostor myslet na věci, které nezměníme (a přemýšlení směrem, jenž by můj školitel dozajista ocenil, momentálně není v mých silách), pustila jsem se do menších porovnávacích propočtů, na kolik nás vlastně taková účast na závodech přijde.

Tak třeba taková silniční desítka. Ta zářijová pražská vyšla vloni na 390,-. Účastníci vyfasovali personalizované tričko a jestli to bylo stejné, jako rok předtím, tak v cíli i pití a možná nějaký banán nebo sušenku. Když poběžíte desítku na jaře v Nymburce, ulehčíte peněžence o padesát korun. Na konci dostanete pivo. Takže pokud počítám dobře, v Praze vás vyjde kilometr na třicet devět korun, v Nbc na pětikorunu.

Takový pražský půlmaraton je už jiné kafe. Ten vás předem bude stát rovných tisíc korun. Jestli je tomu stejně, jako v případě maratonu, nedostanete ani triko. Ale za to medaili v cíli a igelitku s pitím a nějakým tím banánem a tyčinkou. Maraton o měsíc později tamtéž je ještě o dvě stovky dražší. Takže jestli počítám dobře, začínáme se dostávat k nějakým 47 korunám na kilometr u půlky a osmadvaceti u maratonu.

Když to porovnáme třeba se zářijovým Barokem, kde vás maratonská trať vyjde na 400,- a půlka stejně jako desítka na 200,-, je zřejmé, že čistě z finančního hlediska je výprava k Plzni výhodnější. Jistě. Menší akce. Menší náklady. Žádné uzavírky Prahy, žádné sanitky, žádné mohutné finanční odměny vítězům atd atd.

A co pak ono ultra? Neběháme ho nakonec vlastně proto, že jsme děsně lakomí? U takových Deseti lužických sedmistovek vás totiž vyjde jeden kilometr na osm korun (107 km celkem za 900,-). První ročník Jizerského ultratrailu počítá s 63 km za tisícovku (takže necelých šestnáct korun za kilometr) a ve výsledku tak stojí stejně jako kilák na Beskydské sedmičce (94 km za 1500,-). Kolem Mont Blancu vás kilometr vyjde pro porovnání na třiatřicet korun.

Suma sumárum - nejekonomičtější jsou ti, kdo jezdí na malý krátký závody. V závěsu za nimi se drží ti, co běhají dlouhé a ještě delší štreky. No a nejekonomičtější jsme stejně nakonec my, pomalí běžci, protože máme možnost si každý ten tvrdě zacálovaný kilometr dostatečně dlouho vychutnat!

25 komentářů:

  1. Napsala jsi to krásně. Jako bys mi četla myšlenky. Ceny za větší akce jsou opravdu nehorázné! Pěkně mě štvou s tím, jaký z toho dělají byznys. Taky jsem poslední dobou začal radši objíždět malé závody. Jsou levné a se skvělou atmosférou. Navíc se tam všichni po pár závodech známe.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za pochvalu :-). Mě právě zaujala cena hlavně u těch velkých, etapových závodů - vedle 4Trails jsem koukala ještě na Transalpine Run a tam je to dokonce 40 000 za dvoučlenný tým (na osm etap, takže to rozpočítaný vychází stejně jako ty 4Trails) - a fakt jsem si říkala, kdo si to může dovolit jen tak dát za startovný, když k tomu musíš připočítat ještě cestu, ubytování a všechno kolem... Že to běhání je navzdory všeobecnýmu přesvědčení ve finále pěkně mastný koníček (o časový náročnosti mlčím)

      Vymazat
    2. ...poslední větu slyším dost často doma...:-)

      Vymazat
    3. Já ty peníze radši nepočítám. :-D

      Vymazat
  2. A co takhle Mustang trail race v Himalájích, startovné za lidových USD 2750,-/osoba. (letenka z Evropy do Kathmandu v ceně není :-) )
    Radomir

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) No jo, to je prostě ta těžká exotika! Je to pro normálního smrtelníka podobně dostupný jako dovolená třeba na takový Papue Nový Guinee...

      Vymazat
  3. Jitus, jen abych to uvedl na spravnou miru.. Registrace na UT4M stala 2.500 (90km) na 165km asi 4.800?? ted si to nepamatuji presne.. Ale vcasna registrace hodne setri..
    Ale mas naprostou pravdu.. Tak si nejake ultra udelame sami pro sebe:)..
    MSF! 12:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Všechny startovný jsem našla na ofico webech s předstihem - takže nic na místě - a fakt jsem nechtěla nic kritizovat, jen mě to tak prostě napadlo...

      Vymazat
  4. To mě nenapadlo, si to takhle pěkně vypočítat :) Díky :))) Já si teď užívám krátké závody v okolí města. Musí být krátké, protože na závod i zpět z něj běžím :) a tak mi celkové náklady vyjdou na 40-50 Kč včetně limče a tatranky v cíli :) A z toho mám pak z principu radost :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, na voloviny mě užije ;-) A hezký - tomu se říká eko na druhou - jsi správná ekonomická a ekologická žena, super!

      Vymazat
  5. Chvala rozmanitosti! Aspon v behani nastesti svobodny trh a zakony nabidky a poptavky plus minus fungujou :-). A pozor: nejlepsi vybehy jsou porad uplne zadarmo!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Samozřejmě! Já fakt nechci, aby to vyznělo, že si myslím, že něco je lepší než druhý. Jedno může být PRO MĚ lepší než druhý. Ale už ne pro Frantu Vopičku, že áno. Takže přesně tak: chvála diverzitě! (jen ty mé vysněné závody by mohly přeci jen být o chlup lacinější... snáz by se mi doma prosazovaly ;-)

      Vymazat
  6. Já jsem tím nechtěla říct, že je něco moc drahý nebo moc laciný. Já tím vlastně nechtěla říct vůbec nic, aby nedošlo k mýlce. Prostě mě tak jenom napadlo, kolik vlastně stojí takový "běžný kilometr"... Nejde o kritiku - kdo chce, ten si způsob, jak si na vysněný závod našetřit vždycky najde.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem s tebou. Na Behej.com se to řešilo v tomhle vláknu: http://www.behej.com/topic/14063/1

      Vymazat
  7. Ekonomie v běhu, moc pěkný. Přidávám Veverkův koeficient, kdy se cena na 1km ještě vynásobí počtem přihlášených závodníků. Čím menší tím lépe. Takže třeba ty L700 vycházejí na 210 a PIM na 280000. A to nemluvím o např o COM Liberec kde to bylo za 15 :) To bude to plánování sezóny teď jednoduchý!

    OdpovědětVymazat
  8. Jitko, započítala jsi i amortizaci materiálu? :-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale kde že. Jsem humanitní kráva a jsem na to hrdá. To už by na mě byla moc hoch matika...

      Vymazat
  9. Je to přesně jak píšeš Jitko, startovné na některých velkých akcích je fakt nehorázné. Myslel jsem si, že třeba spojím dovolenou na jihu Evropy s nějakým ultra závodem, ale to abych šetřil 2x tak dlouho :o)
    Radši si tedy zaběhnu Jesenickou 100, kde mě kilometr vyjde jen na 2.-Kč :o)
    Jiřík

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dvě koruny za kilometr! Tomu říkám, panečku, taxa! :-) Ale s tím běháním v zahraničí máš naprostou pravdu... a přitom je to hrozná škoda, protože přestože Čechy krásné, Čechy mé, některé terény a scenérii tu prostě nemáme...

      Vymazat
  10. Za samostatnou uvahu mozna stoji pozitivni pusobeni vysokeho startovneho ("Prece ted nevzdam, kdyz to stalo tolik penez, to at radsi cestou do cile chcipnu..."). A diky za novou prezdivku, humanitni kravu, budu to s tvym dovolenim s laskou pouzivat!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Humanitní kráva je veřejné vlastnictví, užívej do sytosti! :-) A jojo, to jsem si zrovna včera říkala, když jsem četla mail od pořadatelů ZG - že mi zrušit závod, na který letím na jiný kontinent, to už bych nebyla ani tak smutná jako nas*aná!

      Vymazat
  11. https://www.youtube.com/watch?v=s9_RBhn4zJo
    Sáhnout si na dno a pak vypít pivo s přáteli? K nezaplacení... :o)

    OdpovědětVymazat

Omlouvám se za kontrolu, ale nějak se mi nepříjemně rozmnožil spam. Díky!