O odvaze

úterý 3. října 2023

Co je to odvaha? Odvaha je jít a udělat to, čeho se bojíme. Odvaha je jít a udělat to, čeho se bojíme, i když víme, že můžeme selhat. Že to nemusí vyjít. Že můžeme prohrát. Že to bude bolet. Na těle. Na duši. Na obojím.

Odvaha je to napsat. A poslat. Předat. Odevzdat. Odvaha je to říct. Nahlas. Do očí. Odvaha je zvednout telefon a vytočit to číslo a nepoložit dřív, než se na druhé straně někdo ozve a vy vyřídíte to, co jste potřebovali. Nebo to alespoň zkusíte.

Odvaha je vylízt na samotný vrchol. Až tam, kde končí svět a pak už je jen nebe. Odvaha je podívat se odtamtud dolů. Odvaha je se o to i jen pokusit.

Odvaha je jít vstříc světu s bradou zvednutou a jasným vzkazem: Tady mě máš! 

Odvaha je každý den vstát a znovu se pokusit být. Někde nejlepší verzí sebe sama, někdy prostě jenom být, protože i to je někdy víc, něž kolik se zdá zvládnutelné.

Odvaha je stanout na startu, aniž bychom věděli, že se dostaneme do cíle. Odvaha je pouštět se do nových věcí. Do nových vztahů. Do všeho nového. Cizí a neznámé je totiž stejnou měrou vzrušující jako děsivé. 

Odvaha je věřit. Sobě. Ostatním.

Odvaha je snít a ty sny plnit a neztrácet víru, když se nedaří. Když to začne být těžké. Když to vypadá nepřekonatelně.

Odvaha je to, čeho se mi teď nedostává.


17

Kateřina Rudčenková

AMÁLIINA NEHYBNOST

Amálii táhne na čtyřicet, pak jí je čtyřicet a pak jí je přes čtyřicet.
Chce dítě, ale nechce dítě, protože by se pak nemohla jen tak válet a hnípat se v sobě.
Chce chlapa, ale nechce chlapa, protože pak by se musela dělit o prostor a věci a existenci a to se jí taky vlastně asi nechce.
Souloží, nic moc nedělá, jezdí do Japonska, jezdí na Vranov nebo kam a žere houbičky.
Bydlí v matčině bytě, ale musí se odstěhovat, protože matka si dovoluje jí nosit jídlo.
Taky jí umře otec, který od nich odešel, když byla malá a ona se nikdy neodvážila zeptat, proč.
Takže to musí řešit teď, když už se nemá koho zeptat.
Na terapii.
Protože tam teď chodí všichni a potřebují ji všichni.
Amálie se ve všem plácá, kromě Japonska, protože Japonsko je dokonalý, tam se místo plácání koupe.
A za všechno může její máma. Protože jí řekla, že je debil, když nechápala matiku. A protože jí nechala byt a nosí jí jídlo a má potřebu jí kecat do života.
Děsný.
Stejně jako celá společnost, která chce, aby ženy měly děti a muže a konformní životy.
A všichni, kdo takhle žijeme, jsme zmanipulovaný a podřizujeme se diktátu společnosti.
Tak jo no.
Ještě že je to vždycky na koho hodit.
A co mají pořád všichni s tím Japonskem?!

18
Fuse
JAK JSEM SE REINKARNOVAL COBY SLIZ 1-5
Ááá, tohle bylo přesně podle mého gusta. Hlavní postava je navenek úspěšný třicátník, který se jednoho dne nechá úplně hloupě a šlechetně zapíchnout na ulici (to není spoiler, stane se tak na druhé stránce) a reinkarnuje se - kdo uhádne? Ano? - jako SLIZ!
A protože je celý příběh koncipovaný jako klasické RPG hry, sliz navazuje přátelství, leveluje, sbírá zkušenosti, bojuje, pomáhá levelovat ostatním členům družiny a moje nerdovské já slintá blahem.
Dračí dovětky jako bonus.
(A seriál, který podle komiksu vznikl, je taky super, hodnocení hry přenechám jiným.)

19
Jan Skácel
HODINA MEZI PSEM A VLKEM

Podzim za městem

Jak ohýbači železa se postavily dny
k dřevěným stolům.
Ve vlasech mají rez a plavovlasé dýmy
spíš splývají. Už není žízeň,
ač ke studnám je blízko.

Vyrostlo plno plotů z ticha
a podle plotů mnoho přelízek.

A kdo dnes zná
hliněná jména králů asyrských,
tak mocná, že to bolí
o čtvrté ráno v rovinách?

A co zátopolí?

Kradeným koněm podzim rzá.

20

Neil Gaiman

VRAŽEDNÁ TAJEMSTVÍ A DALŠÍ PŘÍBĚHY

Nebylo to špatné a nebylo to ani nijak oslnivě dobré. Bylo to, bohužel, značně zapomenutelné. Obzvlášť Dcera sov a eponymní Vražedná tajemství kolem mě proplula jak papírová loďka v řece krve. Harlekýnův Valentýn by o něco zajímavější, leč mi pro změnu nekonvenovala vizuální stránka (se mi taky nikdo nezavděčí, co?). Cena a slečna Finchová celý svazek zachraňují, kočkám bez ohledu na tvar zubů zdar!

21
Terry Pratchett
THE AMAZING MAURICE AND HIS EDUCATED RODENTS
Milá pohádka s pár hlubšími momenty, která si bere na paškál tradiční legendy i vyprávění a staví je do trochu jiného světla. Vtípky jsou trochu dětinského rázu, takže jsem se výborně pobavila.

13 komentářů:

  1. Odvaha je přijmout věci takové, jaké jsou,
    odvaha je přijmout odpovědnost sám (sama) za sebe

    Děkuji za literární koutek. Přečetl jsem Frankensteina z Bagdádu a bylo to prima čtení. I když jsem si musel zvyknout na ten polopatický styl vyprávění. Další některé knihy z Tvého přísného výběru čekají na přečtení. A teď jsi zmínila moje skoro neoblíbenější autory (Gainman, Pratchet), Neverwhere nebo Soudné sestry jsou moje nej. U Gainmana je mi to jedno, ale Pratcheta čtu radši v Kantůrkově překladu, připadá mi lepší než originál.
    Dostatek odvahy do týdnů příštích, Radek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju. A děkuju i za přečtení Saadáwího - zajímavé, polopatické je adjektivum, které bych v souvislosti zrovna s tímhle vyprávěním nikdy nepoužila :-). Jako milovníkovi Pratchetta ti určitě nemohl uniknout jeho životopis napsaný jeho letitým asistentem Robem Wilkinsem? Překládal ho pan manžel, já ho zrovna poslouchám, vřele doporučuju. A já teda sira Terryho v originále (do nemocnice si beru Moving Pictures ;-).

      Vymazat
    2. A joo - životopis Pratechetta mám, ale nevšimla jsem si ještě, že pan manžel překládal..Odvaha zas přijde, to je jen dočasný jev. Věřím tomu. Liška

      Vymazat
  2. Neunikl, ale čeká ve frontě. Už od jara. Nemám bohužel čtení v popisu práce (to Ti závidím). Radek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) Nikdy není pozdě změnit zaměření! (Ale upřímně: občas mám těch písmenek absolutně totálně po krk.)

      Vymazat
  3. “Courage is found in unlikely places.” — J.R.R. Tolkien

    A urcite ji taky najdes! Nekdy je treba hledat vic a jindy zas staci prestat hledat. Preju hodne stesti, sily, vule a vubec vseho co je potreba, vcetne viry, ze veci dopadnou presne tak, jak maji. A ano, jsou zivotni situace, kdy je opravdu tezke presvedcovat sebe nebo co hur, deti, ze ta hruza (opravdicka, ne ztraceny plysak), kterou prave prochazeji, jim jednou bude k necemu dobra. Ale ona fakt bude. Drzim vsechny palce, at Ti to prinese presne to, co je treba.
    Tvoje ticha fanynka v behu i cetbe, Lucie

    PS Pratchetta jedine od Kanturka! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju. Máš svatou pravdu (až na toho Pratchetta - nenapadá mě jediná kniha, kde by pro mě neplatilo, že dycky originál), časem se otočím a pochopím. Teď jen držím a čekám.

      Vymazat
  4. Jituš, odvahu jsi vždycky měla obrovskou !! Odvaha přece neznamená nemít strach. Kdybys strach neměla, tak by to bylo divný (nebyla by to ani odvaha). Věřím, že až to bude za Tebou, tak to bude dobrý, výborný a pak zase úplně nejlepší ... A pak budeš vyzývat svoji odvahu na běžeckých (a jiných) frontách, kde ten strach je o dost snesitelnější :-) ... Už se těším! Bude to v pořádku, bude to zase dobrý, P.

    OdpovědětVymazat
  5. Jitko, pokud o někom, byť ho osobně neznám, jsem přesvědčená, že má snad nejvíc odvahy v celém vesmíru, pak jsi to ty. Možná se teď trochu skrývá, že se ti zdá, že zmizela, ale určitě ne. Moc držím palce a věřím, že se pak jednou konečně potkáme i na živo a zatím si budu aspoň dál rozšiřovat své čtenářské obzory díky tvým recenzím a doporučením. A držím všechny palce co mám ❤️ Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaru, děkuju, to se krásně čte. Moc si toho cením!

      Vymazat
  6. Tak co? Dopadlo to doufám dobře! :-) Všechno jsem držel. :)

    OdpovědětVymazat

Omlouvám se za kontrolu, ale nějak se mi nepříjemně rozmnožil spam. Díky!