Knihy, knihy, samé knihy

pondělí 4. listopadu 2019

Slibuju, že se k psaní o běhání zase dostanu - při těch dlouhých bězích totiž člověk vymyslí děsný kraviny a o ty vás přece nemůžu připravit.
Aktuální hromádka nakupených přečtených knih nicméně svědčí o tom, že kromě toho, že oldovatím a běhám, co mi bolavá noha dovolí, taky podstatně víc čtu, než píšu - takže to vezmeme v pár, rychleji za sebou následujících příspěvcích z jedný vody na čisto, ať mám zase (na chvilku) prázdný stůl.

#51
Jan Frank
SKOTSKO
Fakty, jmény, daty a dalšími informacemi tak nabitá kniha, že si z ní nakonec odnáším jen to, že Skotsko mělo na dějiny Velké Británie mnohem větší vliv, než mě kdy napadlo, kilty nejsou pro srandu, Vysočina a ostrovy jsou fascinující svět sám pro sebe a taky vědomí, že tam se prostě musím vrátit. Jednou rozhodně nestačilo. ​

#52
Christopher Moore
NEJHLOUPĚJŠÍ ANDĚL
Chystaná upravená reedice naprosté ztřeštěnosti, ujetosti, komedie, gagů, bláznivin a spousty, spousty srandy zalité pořádnou polevou nadsázky.
Pokud budete ochotní s Moorem jeho hru na vánoční šílenství hrát, můžete se opravdu královsky pobavit. Nečekejte žádný převratný děj nebo hluboce propracovanou psychologii postav, protože se dočkáte (mimo jiné) mluvícího kaloně v brýlích Ray-Ban s růžovými obroučkami, jednoho trochu pomalejšího anděla nebo barmanky se slabostí pro velice speciální koláče a oslíky a samozřejmě zombíků, kteří kromě mozků milují ještě švédský prefabrikovaný nábytek.
Mozky! Mozky! IKEA! IKEA!

#53
Peter Høeg
PŘEDSTAVY O DVACÁTÉM STOLETÍ
Už dlouho se mi nestalo, aby mi kniha přišla tak zábavná a nudná zároveň, aby mě fascinovala a odpuzovala a abych ji četla tak dlouho, navzdory tomu, že byla výborně přeložená a po jazykové stránce nádherně plynula.
Dánský magický realismus je pro mě pole neprobádané - prvních zhruba sto stran jsem se úplně tetelila blahem, ale pak se v příběhu začalo těch fantasmagorických výjevů vršit na mé sledovací schopnosti příliš a mnoho a já začala ztrácet. Navíc mě všechny postavy vlastně dost odpuzovaly a jak není nikdo, ke komu bych se ráda vracela, nevracím se ráda. Snad, že nejsem Dán a o dánských dějinách dvacátého století vím sakum prásk kulový, snad, že mi spousta věcí tím pádem nevyhnutelně unikla, jsou pro mě "Představy" nakonec těžko uchopitelnou a zpracovatelnou knihou.
Má druhá šance Hoegovi dopadla stejným "ááá nus-u-nus" jako ta první (slečna Smilla - u ní byl ten předěl naprosto zjevný - první polovina super, Smilla aka Lara Croft moc špatný). Tak snad do třetice, jako v pohádkách, ale pak už ani ťuk, Petere, ani ťuk!

#54
J. R. R. Tolkien
PÁN PRSTENŮ: DVĚ VĚŽE
A cesta vede dál a dál...
Neméně epické pokračování Společenstva, nové národy, nové země, nové výzvy, stará nebezpečí, staří přátelé i nepřátelé. Tvorové věční i nově stvoření. A s každým dnem je konec, zdá se, blíž a s každým krokem je Prsten těžší a těžší.
Neustále je třeba mít na paměti, že Tolkien žánr definoval, stvořil, posbíral mýty a legendy, dal dohromady své vlastní odborné znalosti a stvořil vypravování, z něhož dodnes nepřestávají autoři tu jen mírně čerpat, onde nepokrytě krást. Rozmáchlost vyprávění je úchvatná, stejně jako krajina, v níž se hrdinové pohybují. Králové jsou hrdí a udatní, kouzelníci mocní, elfové tajemní, trpaslíci bodří, Glum zákeřný a hobiti - ti nikdy nepřestanou v rozhodujících chvílích udivovat svou odvahou, odhodláním a věrností.Co chtít od příběhu víc?

#55
Dan Lyons
NA ODPIS
Chtěli byste jednou pracovat v Silicon Valley? Myslíte si, že pracovat ve start-upu je super? Že je megacool mít kolem sebe mladý lidi, v každým patře pípu a jednu stěnu plnou sladkostí? A co teprve fotbálek, sedací vaky, "pátky bez obav", mejdany a příslib zbohatnutí, jen co firma provede IPO?
V tom případě si Na odpis musíte přečíst. Bez dalšího vysvětlování a váhání - bez ohledu na to, jak ohavný má přebal - prostě musíte.
Vy, co nafouklé bublině start-upů už nějaké pochybnosti máte, si ji přečtete taky. Dan Lyons, bývalý letitý redaktor Newsweeku, který krátce po padesátce přišel při druhé vlně propouštění o místo, zamíří do start-upu s tím, že je možná načase změnit profesi a proč se něco nenaučit v marketingu? Je mu sice lehce přes padesát, ale jako starý pes se rozhodně necítí, naopak má hromadu zkušeností, kamarádů a kontaktů.
Co ho ale čeká, je jako rána mokrým ručníkem přes čumák - a to je teprve začátek. Konec si nezadá s atmosférou Ani později, ani jinde Delphine De Vigan, jenže tady se to doopravdy stalo (zajímavé by, nicméně, bylo slyšet i názor protistrany, protože jak všichni dobře víme - mince má vždycky dvě strany a pak taky hranu).

Balli Kaur Jaswalová
EROTICKÉ PŘÍBĚHY PRO INDICKÉ VDOVY
A na závěr ještě autoráky. 
O knížce Balli Kaur Jaswalové jsem tu psala už v době, kdy jsem ji četla předtím, než jsem ji začala překládat. Dokonce jsem překročila svůj stín o knížce šla živě promluvit do rozhlasu (hustý zážitek, který mi potvrdil, že patřím ke klávesnici a ne k mikrofonu).
Erotické příběhy jsou zábavné a zajímavé vyprávění z londýnské sikhské komunity, prostředí, o kterém jsem nevěděla zhola nic a teď vím alespoň něco.
Jistě, je to pořád jen oddechové, lehké čtení, ale bavily mě postavy, bavil mě jejich svět a bavilo mě trávit s nimi čas. Těšilo mě, že jsou pro změnu hrdinkami knihy ženy, o nichž společnost v podstatě už vůbec neuvažuje, protože jim v jejích očích už dávno ujel vlak a že ukazují, že to tak vůbec není. To, že člověk stárne, neznamená, že přestává existovat a minimálně Arvinder si nejde nezamilovat.
Rozdíl mezi tím, co jsem od knihy čekala (nic) a co se mi dostalo (docela dost) je tak velký, že to vystačí na čtyři hvězdy.
A ta obálka! Ta je prostě boží.

7 komentářů:

  1. Jůůů, ty vdovy už jsou!
    Jinak k Høegovi - čte se perfektně, dvě knížky jsem přečetla na jedno nadechnutí, ale bohužel, vlastně jsem vůbec nepochopila, co se v nich odehrálo, tak už nic dalšího nečtu... Slečna Smilla byla lepší, tam jsem se aspoň orientovala v čase, u Tiché dívky už ani to ne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máme totiž skvělého překladatele do češtiny - proto se nám to tak dobře čte. Chci zkusit ještě jeho povídky, říkám si, že ty by mohly být přístupný, ale jestli z nich budu mít stejný doje, tak zbytek knih vracím a vzdávám se :-).

      Vymazat
  2. Uprimne musim rici, ze jsi me totalne dostala!
    Ja obecne tvoje recenze ctu se zajmem, protoze se v 99% jedna o knizky, ktere si patrne nikdy neprectu, protoze i kdybych mel more casu, tak vidim zastupy jinych knih pred nimi.
    Tentokrat, ale budu muset zapremyslet, co jineho ja "stranou lezet nechat muset":) abych si neco mohl precist.
    MSF! At to beha, cte a pise! 12:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc - a čím přesně? :-)
      A nápodobně, samozřejmě!!

      Vymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
  4. Ten první obrázek je super! To je tvoje dílo? Můžu si ho dát jako úvodní na Facebook?

    Martin (s psounama)

    OdpovědětVymazat

Omlouvám se za kontrolu, ale nějak se mi nepříjemně rozmnožil spam. Díky!