Moje třetí padesátka

úterý 12. prosince 2017

Rozhodla jsem se pro ni před sedmi a půl lety.
A přesně tak dlouho nakonec vznikala.
Rodila se čtyři měsíce čistého času.
A na svět přišla s mírami: 72 045 slov a 259 normo stran.
Jen co se zrodila, nechala jsem ji zabalit a okamžitě se jí zřekla.
A čekala.
A čekala.
A čekala.
Až budu mít možnost obhájit, proč se jí musím jednou provždy vzdát.
Proč si ji musí vzít.
Proč si ji musí nechat.
A proč mi výměnou za těch 465 677 znaků, jež čítala, musí dát všehovšudy 3. (Jsem skromná!)
Vloni v září, stovky papírů poznámek
Říjen, píšu...
...listopad, začíná jít do tuhýho.
Ale všechno má svůj konec

Dočkala jsem se. 
Jen v opačným gardu
Konečně
A od včerejška to mám definitivně černé na bílém.
Nebudu lhát ani se tvářit, že na sebe nejsem pekelně pyšná.
Nebudu se tvářit, že to bylo jen tak mimochodem a s prstem v nose.
Nebudu se tvářit, že jsem s tím celé ty roky permanentně neotravovala okolí.
A že mě to konstantně nedeptalo.
Ani nebudu zastírat, že jsem si mnohokrát nevyslechla, že je to k ničemu, že se na to mám vykašlat, že to nemůžu zvládat, že je to na úkor rodiny, že je to na úkor práce, že vysávám jakožto interní doktorand stipendium, aniž bych učila (jsme malý obor, u nás obvykle doktorandi neučí) a dávala tedy něco zpět, že když nepůjdu přednášet, nemá to smysl, že akorát ztrácím čas.
Nebudu se tvářit, že mi každá jedna tahle věta nebyla líto.
A ani to, že ve mně akorát přiživovaly onen oheň podpalovaný vysoce hořlavým vědomím: já vám ještě ukážu!
A vždycky si budu stát za tím, co jsem nakonec napsala do poděkování.
Jen ještě musím vyřešit, jak vyvážit zklamání mého synovce, jež následovalo po zjištění, že nebudu mít žádnou ordinaci a on se ke mně nebude moct chodit léčit.

A vy, hlavně vy holky, mámy, budoucí mámy, dámy, ženy - je fuk, co vám říká okolí, je fuk, co si říkáte i vy samy sobě. Jde to. Jasně, že to jde. A stejně jako s tím ultra ani tohle není pohodlný, příjemný a snadný. Ale co z toho, co za něco opravdu stojí, skutečně je? Jediný, co vám může zabránit, jste vy samy. Protože nakonec - stejně jako vždycky - sejde jen na jediným: jak moc to chcete?

(A já chtěla. Moc.)

20 komentářů:

  1. Gratulujem, si úžasná! Ja mám tiež rozrobený doktorát a dve deti na krku a pomaly cítim, ako sa mi vidina Phd. vzďaľuje. Na našej fakulte sa vyžaduje nielen učenie, ale hlavne publikačná činnosť a prezentovanie na konferenciách, čo už je pre mňa sci-fi. Ale nádej zomiera posledná (aspoň RNDr.) :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Publikovat a na konference jsme museli taky :-) Ale ty máš druhátko ještě malý, uvidíš, že to nakonec doklepeš!!

      Vymazat
    2. On to nakonec doklepe skoro každý, ale ty nervy, to je děs. :-)) Ještě jednou gratuluji! :-*

      Vymazat
    3. Děkuju. (Statisticky dokončí PhD méně než polovina doktorandů, to není tak velká úspěšnost. ;-)

      Vymazat
  2. Velká gratulace, krásný úspěch, velký kus práce, velká radost. Jen tak dál, ať se i dál takto dobře daří!
    Mm

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj, Jitko, tak jak vidíš, už jsem si Tvůj blog našla. A ještě jednou gratuluju k tomu doktorátu (to se neochodí). Musím ale říct, že při četbě Tvého motivačního závěru se mi při představě, že bych se do něj měla pustit, udělalo normálně špatně od žaludku :D A teď konec prokrastinace a zpátky k rejstříku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, ahoj! :-) Děkuju moc za pochvalu :-D Rejstřík je fuj, doufám, žes ho dorazila dřív než on tebe! (A Meškoviće jsem vychvalovala v září - na konci povídání o výletu do Paříže, teď jsem na to koukala - na Stan pro jednoho se pekelně těším!! :-)

      Vymazat
  4. Tyjo gratuluju! Škoda, žes dneska nemohla, jela jsem z Chodova se 4 flaškama vína, tak jsme mohly na oslavu hned jednu vypít! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tyvogy, já teď musím aspoň chvilku nepít, jsem se nějak rozpařila :-D

      Vymazat
  5. :).. Predevsim velka gratulace.. Ta uspesnost PhD je asi stejna jako u velkych ultra.. tak zhruba 50%:).. ale s tim jsi se skvele poprala..
    Puvodne jsem i uvazoval vyuzit sveho titulu a necekane se tam zjevit v cernem talaru.. ale bal jsem se, ze by to s tebou flaklo:).. a pak -- fakt jsem nestihal..
    Ten pocit silne satisfakce a uspokojeni bude jiste stoupat s druhou mocninou casove vzdalenosti od promoce.. Proste casem ti to dojde! Uvedomis si, a v hlave ti pobezi okamziky, jak v hollywoodskem filmu vsechny ty chvile, kdy jsi to chtela zabalit..hodit rucnik do ringu.. na vsechno se vykaslat.. ale neudelala jsi to!!
    Mezi nami.. Doktorsky titul se bude na ultra hodit! Az pak budes novicum radit.. tak budou moci rikat.. doktorka mi doporucila.. pravidelny pitny rezim!!:)
    Vsemu zdar a jeste jednou gratulace!! 12:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc! :-) To je krásný přání a ano, přesně tak to bude, to zní skvěle!! :-) :-)

      Vymazat
  6. Gratuluju moc, paní doktorko ("paní doktorko" - zní to krásně, že?)!

    OdpovědětVymazat
  7. Mooooooc gratuluju! Ty jsi prostě skvělá a neuvěřitelná ve všech směrech :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Zdravíčko,doktore (tedy doktorko...)

    OdpovědětVymazat

Omlouvám se za kontrolu, ale nějak se mi nepříjemně rozmnožil spam. Díky!